Epiphany term

Vi har 3-terminssystem här i Durham, vilket innebär 3×10 veckor med en månads lov mellan varje termin. Under loven är tanken att man ska fortsätta sina studier, men i egen takt. Mitt fokus detta lov blev sång, första veckan spenderade jag nästintill varje dag i ett övningsrum med min repertoar. Sen blev det jul och nyår, mitt vanliga övningsrum stängde så jag tog lov på riktigt. Nu sista veckan innan terminen börjar har jag kört varannan dag i övningsrummet. Det har varit riktigt segt, inte haft något bra flow alls. Men en del ny repertoar har jag letat upp och sjungit igenom i alla fall.

Nytt anteckningsblock har det blivit, alla uppvärmningar och övningar står uppradade på första sidorna, som ett litet bibliotek. Vid varje övningstillfälle börjar jag med att plocka ut 4-5 övningar som jag skriver ner högst upp på en sida. Så genomför jag dem och går sedan vidare till repertoar, alltså sånger jag jobbar med för stunden. Jag noterar vilka sånger jag arbetar med, och vad som känns bra/dåligt/behöver jobbas vidare med. På så vis håller jag koll och det känns som att jag kan visa upp för mig själv att jag inte bara larvar runt.

Jaha, nu vet ni lite mer hur jag jobbar när jag sjunger. Har väldigt mycket tankar kring övning, rutiner osv. Tycker alltid om att fråga mina sångarvänner hur de lägger upp sina timmar, det varierar otroligt mycket. Får återkomma med detta ämne känner jag.

Imorgon börjar i alla fall nya terminen, Epiphany term. Känns som att jag ska påbörja ett 10 veckor långt marathon imorgon som jag inte alls har förberett mig inför. Börjar i alla fall lite långsamt med en inspelad föreläsning imorgon eftermiddag, så kan ta en lugn morgon och jobba upp det mentala inför mitt marathon. Jag har gjort overnight oats till frukost som ska smaka äppelpaj, jag hoppas det stämmer för vem vill inte äta paj till frukost?

Lämna en kommentar